WYCIECZKA DO SZCZYRKU 24.11.2018

Kolejna sobotnia wycieczka tej jesieni to Szczyrk i Bystra.

Na tę, 24 listopada pojechały 53 osoby.

szcz 03Zaczęliśmy od Szczyrku – Sanktuarium Matki Boskiej Szczyrkowskiej nazywanym też kościołem „na Górce”. Tu spotkaliśmy się z księdzem seniorem – Salezjaninem, który opowiedział nam o objawieniach

Maryjnych w tym miejscu. Były one początkiem budowy kościoła i kultu Maryjnego trwającego do dzisiaj. Opowiedział też mam o licznych pielgrzymach , ludzi w różnym wieku odwiedzających to miejsce a należy dodać , że jest wyjątkowo piękne. Mieliśmy szczęście bo góry i dolinę rozświetliło słońce więc mogliśmy podziwiać beskidzki krajobraz, robić zdjęcia, oddychać czystym, górskim powietrzem.

Drugim etapem naszej wycieczki było muzeum biograficzno – artystyczne Juliana Fałata ( 1853 – 1929 ), przedstawiciela realizmu i impresjonistycznego pejzażu w Bystrej. Mieści się w wilii zwanej „Fałatówką”, w szcz 02której malarz spędził prawie 20 ostatnich lat swojego życia. Pani przewodnik opowiadała ciekawie nie tylko o czasach bystrzańskich artysty, ale i o szkolnych latach, podróżach ( w tym dookoła świata) ,rodzinie , zajmowanych stanowiskach, artystach odwiedzających malarza, działalności na rzecz lokalnej społeczności. Podziwialiśmy prace Fałata zgromadzone w pokojach wilii. To obrazy olejne i akwarele ( w tej technice namalował najwięcej ) : autoportrety, portrety rodziny i przyjaciół, pejzaże oraz prace o tematyce myśliwskiej. Mówi się o Fałacie, że nikt tak jak on nie potrafił malować śnieżnych krajobrazów najtrudniejszą z technik malarskich jaką jest akwarela. Wystawę wzbogaca materiał archiwalny poświęcony życiu i twórczości artystycznej malarza. Są to świadectwa szkolne, fotografie, dyplomy, odznaczenia, korespondencja oraz pamiątki związane z podróżą artysty dookoła świata .

Fałatowka to miejsce do którego warto i trzeba wracać.

szcz 01 Po powrocie do Szczyrku odwiedziliśmy prywatną Galerię pp. Batorów, którzy w kilku pokojach zgromadzili prace około 200 polskich i zagranicznych artystów. Prace można podziwiać, oglądać, kupić. Prezentowane są obrazy o różnej tematyce, wykonane różnymi technikami a także rzeźby, ceramikę i szkło artystyczne.

Po posiłku w późnych godzinach popołudniowych wróciliśmy do domu. (zdjęcia w Galerii).